Σχετικά με τις εγκαταστάσεις του ΚΥΤ στον Υμηττό
Όπως είναι γνωστό, επίκειται η τροποποίηση του ισχύοντος Π.Δ για την προστασία του Υμηττού, η οποία εκκρεμεί εδώ και πολλά χρόνια. Όπως είναι επίσης γνωστό, μεγάλα και μικρά συμφέροντα επιδιώκουν την συνέχιση της λεηλασίας του βουνού, μέσω του νέου Π.Δ για τον Υμηττό.
Με την απόφαση 67 /11.2.1998 του ΣτΕ, η κατασκευή ΚΥΤ στον Υμηττό θεωρείται «χρήσις ασυμβίβαστος προς την προστασία και αποκατάσταση της οικολογικής ισορροπίας του Υμηττού» και ότι οι διατάξεις του ν. 2516/1997 «είναι ανίσχυροι ως παραβιάζουσες το περί προστασίας του περιβάλλοντος άρθρο 24 του Συντάγματος».
Με τις αποφάσεις 1672, 1676 και 1678/2005, το Συμβούλιο της Επικρατείας, αν και καθυστερημένα, (δηλαδή μετά την ολοκλήρωση από την ΔΕΗ των παράνομων εγκαταστάσεων του ΚΥΤ 150 / 20 KV), δικαίωσε τους αγώνες των κατοίκων της περιοχής και ακύρωσε τις υπουργικές αποφάσεις, με τις οποίες επιχειρήθηκε η νομιμοποίηση των παράνομων εγκαταστάσεων για το ΚΥΤ 400/150 ΚV.
Συνοψίζοντας, το ΣτΕ απεφάνθη ότι «το ΚΥΤ επετράπη να κατασκευαστεί εντός της Β’ Ζώνης Προστασίας του Υμηττού, με συνέπεια την κατά παράβαση των διατάξεων του άρθρου 24 του Συντάγματος υποβάθμιση του περιβάλλοντος και την επιδείνωση της κατάστασης αυτού», και ότι «η εγκατάσταση του ΚΥΤ εντός της Β’ Ζώνης του Υμηττού κρίθηκε ως ασυμβίβαστη με την προστασία της οικολογικής ισορροπίας του βουνού».
Τα σχέδια του ΑΔΜΗΕ
Ο ΑΔΜΗΕ, έθεσε υπό διαβούλευση το 10ετές πρόγραμμά του, παραβλέποντας τις αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας.
Σχετικά με την ουσία του ζητήματος, ο ΑΔΜΗΕ θεωρεί ότι δεν είναι αυθαίρετες και παράνομες οι εγκαταστάσεις του στην Ηλιούπολη-Αργυρούπολη γιατί όταν έγιναν είχαν νόμιμη αδειοδότηση ενώ οφείλει να γνωρίζει ότι από το 1998 θεωρούνταν από το ΣτΕ παράνομες οι εγκαταστάσεις της ΔΕΗ στον Υμηττό (βλ. απόφαση 67/1998)
Ακόμη, ο ΑΔΜΗΕ θεωρεί ότι δεν είναι δυνατή η απομάκρυνση του ΚΥΤ των 150/20 ΚV από τον Υμηττό και ότι είναι αναγκαία η δημιουργία του ΚΥΤ των 400/150 ΚV προκειμένου να κλείσει το «πέταλο» και να τροφοδοτηθούν οι κεντρικές και οι νότιες περιοχές της Αθήνας .
Επίσης, θεωρεί ότι δεν υπάρχει κανένας κίνδυνος για την υγεία των κατοίκων της Ηλιούπολης και της Αργυρούπολης από το ΚΥΤ και εκτιμά ότι δεν υπάρχει δυνατότητα εναλλακτικής λύσης για χωροθέτηση του ΚΥΤ Ηλιούπολης- Αργυρούπολης σε άλλο σημείο.
Τέλος ο ΑΔΜΗΕ, εξακολουθεί να αγνοεί την απόφαση 67/2012 του Συμβουλίου της Επικρατείας με την οποία επιδικάζεται πρόστιμο 15.000 ευρώ στο ΥΠΕΚΑ για την μη εφαρμογή των προηγούμενων αποφάσεων του ΣτΕ.
Από όλα όσα αναφέρονται παραπάνω, προκύπτει ότι ο ΑΔΜΗΕ εξακολουθεί να αδιαφορεί για τις αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας και για την νομιμότητα των σχεδίων και των ενεργειών του, εμπαίζοντας τους δημοτικούς φορείς και τους κατοίκους της περιοχής. Ακόμη, ότι δεν αποσκοπεί ουσιαστικά στην εξεύρεση εναλλακτικής λύσης χωροθέτησης αλλά στην διαιώνιση της σημερινής κατάστασης, στην αδρανοποίηση των δημοτικών αρχών και των κατοίκων, ώστε να περάσουν χωρίς αντιστάσεις τα σχέδιά τους για την κατασκευή ΚΥΤ 400 KV στον ίδιο χώρο.
Το ζήτημα που τίθεται είναι: ποιοί είναι διατεθειμένοι να εναντιωθούν έμπρακτα στα σχέδια του ΑΔΜΗΕ- ΥΠΕΝ για την διατήρηση και επέκταση των εγκαταστάσεων του ΚΥΤ στον Υμηττό;
Πρωτοβουλία Πολιτών για την προστασία του Υμηττού
Δεκέμβριος 2022