Ο Θεός και ο …Λάτσης
( Για την “επένδυση του Ελληνικού” και τα σχετικά αξιώματα )
Όταν οι Ισπανοί κατακτητές κονκισταδόροι κομμάτιαζαν τον “Νέο Κόσμο” και τους ιθαγενείς΄, ένας θεολόγος, ο Φρανσίσκο Ντε Βιτόρια (Francisco De Vitoria), διατύπωσε τη θεωρία του «ιερού δικαιώματος της εκμετάλλευσης» . Η θεωρία θεμελιώνεται στα εξής βασικά αξιώματα:
1) Η Θεία Πρόνοια δημιούργησε το σύμπαν. Άρα κανείς δεν μπορεί να εμποδίσει όσους θέλουν να έχουν πρόσβαση στον πλούτο του κόσμου.
2) Το Ευαγγέλιο διδάσκει «πορεύεσθε, διδάξατε τα έθνη». Άρα κανείς δεν μπορεί να σταθεί εμπόδιο στο κήρυγμα. Αυτά τα δύο αξιώματα στηρίζουν «το δικαίωμα της εκμετάλλευσης». Από αυτά προκύπτει ότι:
1) Αφού πρέπει όλοι να αγαπούν τον πλησίον τους, οι ιθαγενείς οφείλουν να αγαπούν τους λευκούς και να μην αντιστέκονται.
2) Οφείλουν επίσης να υποτάσσονται στο δικαίωμα των λευκών να κάνουν εμπόριο, να παίρνουν, να αρπάζουν, να οικειοποιούνται, χωρίς οι ντόπιοι να αντιστέκονται. (1)
Η θεωρία του Ντε Βιτόρια (το δικαίωμα εκμετάλλευσης, καθώς και το δικαίωμα προς άσκηση βίας) συνιστά τη βασική τεχνογνωσία της αρπαγής που χρησιμοποιείται, με τις εκάστοτε αναγκαίες προσαρμογές, μέχρι σήμερα. Μάλιστα ενέπνευσε και μια σειρά θεολόγους που «διέπρεψαν» ως οικονομολόγοι, όπως και πολλούς σήμερα «διαπρεπείς» οικονομολόγους, που γελοιοποιούνται, ιδίως στα τηλεοπτικά «παράθυρα» ως θεολόγοι.
Πολύ αργότερα, ένα ιερατικό κα(ω)λόπαιδο της καθολικής εκκλησίας, ο Ζ. Φολλιέ, στα 1930, προσάρμοσε την εν λόγω θεωρία στις σύγχρονες, τότε, ανάγκες :
«Τα ανεπτυγμένα έθνη, είπε, έχουν το ιερό δικαίωμα να αξιοποιούν αυτεπαγγέλτως τους φυσικούς πόρους που αγνοούν ή που περιφρονούν οι άγριοι λαοί, για το καλό της ανθρωπότητας… Η αξιοποίηση μπορεί να γίνει ειρηνικά ή και με τη βία.» (2)
Κι ακόμη με όλο το μεγαλείο της κυνικότητας, η φρικτή προσταγή:
«Ο στρατιώτης, (δηλαδή η βία του ισχυρού) καλείται,
1) όταν υπάρχει αναρχία (ανυπακοή προς τον ισχυρό). Η νομιμοποίηση της επέμβασης στηρίζεται στο καθήκον της «διεθνούς αγάπης» .
2) όταν υπάρχει τυραννία (άρνηση, δηλαδή, υποταγής). Την επέμβαση, τότε, νομιμοποιεί η «φιλανθρωπία» .
3) όταν υπάρχει κίνδυνος να κολλήσουν αναρχία οι γειτονικοί λαοί. Τότε η επέμβαση «του στρατιώτη» δικαιολογείται από το «δικαίωμα άμυνας» που έχουν οι ιμπεριαλιστές εναντίον των λαών που τολμούν να αντιστέκονται». Εδώ την επέμβαση νομιμοποιεί η «εκπολιτιστική δράση» (3)
Σε αυτή τη θεωρία στηρίζεται σύμπαν το οικοδόμημα της αρπαγής του πλούτου των λαών από μια δράκα ισχυρών κρατών, που με τη σειρά τους ελέγχονται από μια δράκα καπιταλιστές..
Αυτό που συνέβαινε τότε, συμβαίνει και σήμερα. Με τα ίδια θεολογικά επιχειρήματα προπαγανδίζουν την απάθεια, το προσκύνημα, την ανοχή στη διαρπαγή, που την ονομάζουν “επένδυση” ή “αξιοποίηση.
Για να πολεμήσεις, όμως, την οικονομική επιβουλή, πρέπει ταυτόχρονα να καταπολεμήσεις και την αντίστοιχη “θεολογική” επινόηση που τη στηρίζει, το δηλητήριο που νεκρώνει την κριτική ικανότητα. Κι αυτό το φαρμάκι δεν είναι παρά το θρησκευτικό ένδυμα, που καλύπτει πρόστυχα την ωμή επιθετικότητα. Για να αποδέχεσαι τον κανόνα της «ιερής» υποδούλωσης. Για να παραδίνεσαι στο έλεος του κάθε Λάτση, εκλιπαρώντας για μια δίμηνη θεσούλα στους καμπινέδες της «εσωστρεφούς» πόλης που χτίζεται στο Ελληνικό. (4)
Ας μας επιτραπεί, τελειώνοντας να τονίσουμε, προς πάσα κατεύθυνση, τα εξής:
α) Δεν μπορείς να ισχυρίζεσαι ότι υπερασπίζεσαι την δημόσια περιουσία, και την ίδια στιγμή να αναλαμβάνεις αξιώματα που σχετίζονται με πιο θηριώδη αρπαγή γης, για την αποτροπή της οποίας δόθηκαν κάποτε μεγάλοι αγώνες.
β) Δεν είναι δυνατόν να επαίρεσαι για την κοινή χρήση ελάχιστου μόνο μέρους της έκτασης στο Ελληνικό, ενώ το μέγιστο μέρος της θα το καταβροχθίζει ο κάθε άρπαγας. Και να λες μάλιστα ότι αυτό θα είναι προς όφελος της πόλης σου.
γ) Αν λες ότι ” πέρασαν πια οι εποχές των αγώνων”, τούτο είναι πρόφαση συμβιβασμού, αντίθετη με την στάση ζωής και την ιστορία όσων αγωνίστηκαν για την δημόσια περιουσία.
δ) Μάλλον μας νομίζουν ιθαγενείς οι σύγχρονοι Ντε Βιτόρια. Άγριους που πρέπει να μάθουν να υποτάσσονται, να “εκπολιτίζονται”, να μην παραμένουν άγριοι. Πρέπει να μάθουμε την αξία των επενδύσεων, ότι οι επενδύσεις φέρνουν το κέρδος και ότι το κέρδος αφορά αποκλειστικά τους πλούσιους και όχι εμάς. Γιατί έτσι πρέπει, γιατί έτσι το θέλει ο θεός: Μα κυρίως γιατί έτσι το θέλει … ο κ. Λάτσης.
Υ.Γ:
Το ζήτημα είναι …και θεολογικό. με άλλα λόγια, για να σταματήσεις τον άρπαγα, πρέπει πρώτα να γκρεμίσεις τον θεό του.
1,2,3. ΖΑΚ ΑΡΝΩ, «Η αποικιοκρατία στο εδώλιο», Εταιρία Λογοτεχνικών Εκδόσεων (ΕΛΕ),1950
- Πόλη που ο κ. Λάτσης, σε σχέδιο του βαρόνου Νόρμαν Φόστερ, στήνει στο Ελληνικό, μόνο για κροίσους, αφού με‘ απαίτηση του τέταρτου μνημονίου, η δημόσια αυτή έκταση ξεπουλήθηκε.
Νίκος Ι. Καραβέλος